BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(1)

 28 DISEMBER 2020




Marzipan Christmas Kringle (Juleskringle)

⭐⭐⭐⭐⭐ 30 Penilaian | 24 Ulasan | 15 Gambar

Roti tabung marzipan ini adalah KEUTAMAAN untuk musim Krismas, dan makan malam tradisional tidak akan lengkap tanpa Kringle Krismas ini untuk pencuci mulut. Ini mungkin kelihatan rumit pada pandangan pertama, tetapi jika anda mengikuti resipi langkah demi langkah, sebenarnya sangat mudah dan anda akan memukau keluarga anda dengan pencuci mulut yang indah ini. Ini adalah makanan yang mewah. Selalunya duit syiling tersembunyi di kringle dan dianggap bahawa pencari akan mendapat keberuntungan untuk tahun yang akan datang. Oleh itu, dianggap sebagai nasib buruk untuk tidak menikmati Krismas!


 

Bahan-bahan

½ cawan susu suam

1 sudu besar gula putih

1 (.25 auns) sampul yis kering aktif

1 cawan krim pekat

3 ½ cawan tepung serba guna

¼ cawan gula putih

1 sudu teh garam

1 sudu teh kapulaga

½ cawan mentega

1 (8 auns) dapat pes badam

½ cawan badam dihiris hancur

½ cawan gula putih

1 sudu teh kayu manis

1 sudu teh ekstrak badam

1 biji telur putih, pukul

½ cawan badam yang dihiris

 

Cara-Cara

️Langkah 1

Dalam mangkuk kecil, kacau susu dan gula. Taburkan yis ke atas dan biarkan selama 10 minit untuk larut. Kacau krim.

 

️Langkah 2

Dalam mangkuk yang terpisah, kacau tepung, gula, garam dan kapulaga. Potong mentega menggunakan pengisar pastri atau cubit dengan jari anda sehingga menjadi tekstur sederhana. Kacau adunan ragi hingga sebati. Tepuk bola, ratakan sedikit, kemudian bungkus dengan bungkus plastik. Sejukkan selama 12 hingga 24 jam.

 

️Langkah 3

Untuk membuat isi, campurkan pes badam, badam, gula, kayu manis dan ekstrak badam menggunakan pengadun elektrik sehingga sebati. Ia akan menjadi hancur.

 

️Langkah 4

Gulungkan adunan sejuk ke dalam segi empat panjang 2 inci dan panjang 24 inci. Lebarkan bahagian isi ke dalam sisi 2 inci dan gulung ke dalam tiub. Tutup permukaan atasdengan gula, dan gulung tiub adunan ke dalam gula sehingga dilapisi dengan teliti. Gulung dan rentangkan doh sehingga membentuk tali panjang sekitar 40 inci. Letakkan di atas lembaran penaik yang dibarisi dengan perkamen dan bentuk menjadi bentuk pretzel.

 

️Langkah 5

Sapu bahagian atas pretzel dengan putih telur dan taburkan dengan badam. Tutup dengan tuala secara longgar dan biarkan selama 45 minit.

 

️Langkah 6

Panaskan ketuhar hingga 375 darjah F (190 darjah C). Bakar kringle di dalam ketuhar yang telah dipanaskan hingga coklat keemasan, 25 hingga 30 minit. Potong ke dalam kepingan untuk dihidangkan.

 

Fakta Pemakanan

Setiap hidangan:

397 kalori; protein 6.8g; karbohidrat 49.3g; lemak 19.8g; kolesterol 38.7mg; natrium 213.9mg.

 

 💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

RUJUKAN:

Allrecipes (2020). Marzipan Christmas Kringle (Juleskringle). Diakses pada 28 Disember 2020 daripada https://www.allrecipes.com/recipe/139544/marzipan-christmas-kringle-juleskringle/


GAMBAR KEHADIRAN MINGGU 10



Comments