BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

 21 DISEMBER 2020

TAHUN NI TERASA PANJANG KAN?
Tapi tiba-tiba dah bulan Disember.

Felt so long, but yet so fast.


Okay, Itu mukadimah je.

Berikut merupakan tugasan dengan partner saya, Lina dibongdingbongding 💙💛


1. Teks Asal: When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

Teks Terjemahan: Apabila seseorang marah kepadamu, tetaplah tersenyum dan mintalah keampunan daripadanya.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. “Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

 

 

2. Teks Asal: When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Teks Terjemahan: Tatkala hidup terasa sukar, pesanlah pada diri bahawa kelak ia akan berlalu. Masa mampu mengubati.

Bukti: Cerita Sosial 5 (Jiran)

“Abang tidak sihat, adik,” jawab ibu sampai memujuk adik perempuan Alim. Abang dan kakak sedih melihat Alim dan adik perempuan mereka. Mereka juga menangis.



3. Teks Asal: Always be kind to others.

Teks Terjemahan: Sentiasa bersikap baik kepada orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

“Mak Cik Timah tak sedih. Mak Cik Timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman,” kata Mak Cik Timah sambil memandang ke arah Sulaiman yang membasuh basikal kecilnya.

 

 

4 Teks Asal: Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Teks Terjemahan: Sayangi diri anda terlebih dahulu sebelum menyayangi orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain



5. Teks Asal: Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Teks Terjemahan: Ucapkan perkara yang baik, maka anda akan menemukan kebahagiaan dalam hidup.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

Mak Cik Timah masih memandang ke arah Alim yang berjalan masuk ke rumah. Mak Cik Timah berdoa akan kesihatan dan kesejahteraan Alim sekeluarga.



6. Teks Asal: I will not judge you. I am just a normal person.

Terjemahan Melayu: Saya tidak akan menilai anda. Saya juga manusia biasa.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!, kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. “Begini, perlahan-lahan ya!, bisik ibu perlahan.

 


7.  Teks Asal: To me, you are the most precious person in the world.

Terjemahan Melayu: Bagi saya, awak adalah insan yang paling berharga di dunia ini.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

 

 

8. Teks Asal: When I look at you, I will smile. My love will always be with you.

Terjemahan Melayu: Apabila saya memandang awak, saya akan tersenyum. Kasih sayang saya akan sentiasa bersama dengan awak.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Kami sayang dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.

 

 

9. Kindness will speak the truth.

Terjemahan Melayu: Kebaikan ialah sebuah kebenaran.

Bukti: Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

“Sama-sama Mak Cik. Ibu kata, berkongsi itu perbuatan yang baik. Ibu juga pesan, Sulaiman jiran yang baik. Mak Cik Timah pun baik. Pak Cik Yakub pun baik. Kita semua mesti baik dengan jiran,” jawab Alim sambil menganggukkan kepala.



10. Be a better person today and you will find happiness.

Terjemahan Melayu: Jadilah orang yang lebih baik pada hari ini, dan anda akan menemui kebahagiaan.

Bukti: Cerita Sosial 4 (Hati)

Hari ini hari lahir Alim. Alim berkongsi kek cawan dengan rakan yang lain. Rakan-rakannya mengucapkan terima kasih kepada Alim.

 

⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕⁕

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.



Gambar Kehadiran Minggu 9 ❤








Comments