Minggu 5 (Bahagian B)
Huraian:
Berdasarkan
kedua-dua rujukan di atas, penulisan cerita secara individu mampu membantu para
pelajar untuk menambah baik cara mereka menulis. Peluang bagi pelajar untuk
meneroka apa jua buah fikiran mereka dan diekspresikan melalui penulisan dapat
digalakkan. Namun demikian, proses penulisan boleh terbantut apabila individu
berasa kurang yakin atau meragui diri sendiri untuk menulis. Perasaan ragu-ragu
inilah yang menyebabkan mereka akhirnya melupakan hasrat untuk berkongsi idea
melalui penulisan. Sekiranya ditanyakan kepada para penulis terkenal, perasaan
ini adalah normal dan boleh dikawal. Selain
itu, proses pembelajaran bahasa adalah efektif sekiranya pelajar melibatkan
diri secara terus dalam aktiviti pembelajaran. Misalnya, pelajar yang diberi
peluang untuk membuat penulisan sendiri dan berani menerbitkannya adalah salah
satu cara mereka terlibat terus dalam proses pembelajaran bahasa. Secara tidak
langsung, mereka belajar untuk menyedari kesalahan dan memperbaikinya secara
terus. Belajar bahasa sememangnya tidak mempunyai amali seperti pembelajaran
dalam bidang sains. Namun begitu, bagi memastikan pelajar mudah memahami apa
yang dipelajari, aplikasi seperti penulisan sepatutnya digalakkan walaupun
pelajar masih belum mempunyai kepakaran sepenuhnya dalam penulisan. Lagi pun,
penulisan yang baik sememangnya bermula dari kebuntuan dan proses pemupukan
idea. Cara ini bagi mengelakkan pelajar berasa bosan dan tidak tumpu kerana
adanya pembelajaran secara dua hala berlaku.
Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurag keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebh suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.
(Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)Huraian:
![]() |
Kata Kunci |
Rujukan:
Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Penerbit UMT
Comments
Post a Comment