Bab 2
Sorotan Kajian
Dalam sorotan kajian,
2.1 Pengenalan
Seperti biasa dalam
pengenalan kita nak huraikan apa ada dalam bab ini, juga kita jelaskan juga
bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada dua subtopik yang berkaitan.
Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita. Jadi, dicadangkan, biasanya
kalau untuk master, bacelor dan juga diploma kita ada boleh dua subtopik sebab
itu terpulang kepada berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu.
Kemudian, PhD pula, kadang-kadang ada tiga subtopik atau pun dua. Kita tengok
juga apa pemboleh ubah dalam subtopik ini.
Contohnya, kajian secara
menyeluruh dahulu,
2.2 Kajian tentang Wacana
Jadi mungkin kita ambil
kajian tentang wacana sahaja. Jadi kajian tentang wacana ini, kita letaklah
kajian-kajian yang lepas. Pastikan bahawa kajian itu;
1.
5
tahun ke belakang.
Sudah saya jelas banyak kali
bahawa 5 tahun ke belakang maknanya, tahun yang awak hantar tesis, tolak
belakang 5 tahun dan bukannya tahun awak daftar. Contohnya, kalau kita daftar
tahun 2020 kemudian awak nak tolak pula 5 tahun ke belakangnya. Ini salah
kerana awak baru daftar 2020, maknanya jangkaan awak nak hantar tesis 2023
mungkin. Jadi kalau hantar tesis tahun
2023, maknanya sorotan kajian tentulah 5 tahun ke belakang dan yang terakhir
2019. Jadi, apa yang ada di dalam ini mestilah 5 tahun terkini. jadi sebagai
pelajar, awak tidak boleh katakan tiada kajian yang saya jumpa.
“Saya tak jumpalah
kajian Prof. Saya tak jumpalah mana yang terkini, saya jumpa 1980-an, 1990-an,
awal 2000, itu tidak boleh. Semua kajian ada. Walaupun, maknanya kalau paling
hampir atau sikit-sikit hampir pun boleh, itu lah kita ada dapat jurang
penyelidikan. Jadi yang ini, awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil
suatu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana contohnya bermakna awak huraikan
semuanya tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi, sekarang dalam sorotan
kajian ini, perlulah cari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam
sorotan kajian ini. Perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan. Barulah ia jadi
kritis. Tidak bolehlah, ada pelajar tulis sampai dua tiga halaman, contohnya
kajian Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak dua tiga halaman. Dua tiga halaman
nama Normaliza Abd Rahim itu lah satu yang halaman satu, yang lain itu dia
tulis saja sampai tiga halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu
salah caranya kerana itu didapati tidak kritis.
Kemudian, awak boleh menjurus
kepada kajian tentang animasi.
2.3 Kajian tentang Animasi
Jadi secara menyeluruhnya,
animasi dari segi macam mana. Contoh, animasi dari segi skrip sahaja ke,
animasi cerita bahasa ke, animasi cerita rakyat, dan semua masuk disini, ambil
yang 5 tahun terkini. Dan kita kalau buat sorotan kajian, bukanlah Malaysia
sahaja, Barat pun perlu diambil seperti Jepun, Korea, China, semua kita perlu
ambil supaya kita punya sorotan itu meluas kerana terutamanya animasi ini.
Memanglah ada banyak kajian dari Jepun terutamanya, dari Korea. Jepun lah yang
paling terkenal dengan animasi. Jadi huraikan, pastikan kritis.
Kemudian, barulah masuk
kepada jurang penyelidikan.
2.4 Jurang Penyelidikan
Dalam jurang penyelidikan
ini, pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang
yang ada dalam in dan berfokus kepada ini yang berkaitan dengan kajian awak
sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ini. Kajian ini berfokus kepada
contohnya. Jadi kajian itu awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Jadi ada
juranglah nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna, bila kita
nak jelaskan jurang itu, senarai nama-nama dalam ini, kaitkan balik dengan
kajian kita. Kemudian serupa juga dengan nombor dua. Senarai-senarai itu, apa
jurang dia, apa persamaan, sebab itu ada persamaan dan perbezaan dan kaitkan
juga dengan kajian awak sendiri. Jadi itu yang jadi jurang penyelidikan.
Dan,
2.5 Kesimpulan
Jadi, kita kena pastikan
1.
Rujukan
kena 5 tahun ke belakang.
2.
Penulisan
dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan, iaitu perlulah
kritis. Kajian yang hampir sama. Kita banyak ya, berbeza pun boleh tidak
bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkatan yang
bersesuaian, perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju, ada banyak.
Jadi maknanya, penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan.
3.
Serupa
juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana
kalau tidak nanti ia jadi tulisan karangan biasa tanpa penanda wacana.
Ini harus kita
lihat perkara penting. Rujukan 5 tahun ke belakang, persamaan perbezaan iaitu
penulisan secara kritis, mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan
perlu ada satu subtopik iaitu membuat kaitan dalam sorotan kajian ini dengan
kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti
bab-bab yang lain, ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya
iaitu bab 3.
Jadi untuk
halaman, “Berapa halaman ini ye Prof?” Jadi biasanya kalau pelajar bacelor atau
diploma dengan master biasa kita letak yang sama iaitu 2.2 (15 halaman), 2.3
(15 halaman). Untuk PhD, sebabnya kita banyak kajian secara mendalam juga jadi
untuk 2.2 (30 halaman), dan 2.3 (30 halaman), kita naik. Jadi, 60 halaman.
Kalau kurang sedikit pun, lebih kurang macam 2.2 dan 2.3 (25 halaman). Berbeza
jumlah halaman ini kerana kalau kurang sorotan, nampak sangat pelajar itu tidak
membaca.
Tujuan kita ada
sorotan ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada, dan
kita mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kita kaitkan dengan kajian
yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak halaman untuk kita sorot
dalam bab 2 ini. Jika kurang halaman, maknanya apa benda kita nak cari dalam
perbezaan, apa yang nak kita cari dalam jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi
perlu dan sangat penting untuk jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya
dapati bahawa apabila saya jadi pemeriksa, pelajar PhD, master, dia punya
sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu keseluruhan bab 2 ada 14 halaman
sahaja.kemudian ada pelajar PhD, dia punya halaman ada 25,serupa juga pelajar ini
mempunyai 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi, tidak bersesuaian dengan kajian
PhD dia.
Sorotan kajian
ini penting, serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, bab 5. Jika semua
bab-bab penting, jadi jangan sorotan kajian ini dijadikan halaman terlalu sedikit
sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang peyelidikannya, bagaimana
awak menulis sorotan kajian, ada persamaan
tak, ada perbezaan tak, adakah awak buat penulisan secara kritis, adakah
awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian, adakah awak sorot kajian 5
tahun ke belakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.
Chapter 2
Literature review
In the study highlights,
2.1 Introduction
As usual in the introduction
we want to describe what is in this chapter, also we also explain that in this
chapter also consists of two related subtopics. Make sure the subtopic is
relevant to our topic. So, it is suggested, usually for master, bachelor and
even diploma we can have two subtopics because it depends on how many variables
in each title. Then, PhD, sometimes there are three subtopics or even two. We
also look at what variables are in this subtopic.
For example, a thorough study
first,
2.2 A Study of Discourse
So maybe we take the study of
discourse only. So the study of this discourse, we put the previous studies.
Make sure that the study;
1.
5
years back.
Already I have made it clear
many times that 5 years back means, the year you submitted your thesis, minus 5
years back instead of the year you registered. For example, if we register in
2020 then you want to subtract 5 years later. This is wrong because you have
just registered for 2020, which means you expect to submit your thesis 2023
maybe. So if you submit a thesis in 2023, it means that the highlights of the
study must be 5 years back and the last one is 2019. So, what is in this must
be the latest 5 years. So as a student, you cannot say no study I found.
"I did not find the
study of Prof. I did not find the latest, I found the 1980s, 1990s, early
2000s, that cannot be. All studies are available. Although, it means that if
the closest or the slightest is almost possible, that is where we can get the
research gap. So this one, you can put. So make sure you take a study that is
so prominent about the discourse for example means you describe everything
about the study then support. So, now in the highlights of this study, it is
necessary to look for similarities and differences. That is the critical point
in this study. Need to find similarities, need to find differences. Then it
became critical. No, some students write up to two or three pages, for example
Normaliza Abd Rahim's study (2019), he puts two or three pages. Two or three
pages of Normaliza Abd Rahim's name is one page one, the other he just wrote up
to three pages until there is no direct reference. So that's the wrong way
because it was found to be not critical. Then, you can lead to the study of
animation.
Then, you can lead to the
study of animation.
2.3 Studies on Animation
So overall, animation in
terms of what kind. For example, animation in terms of script only to, language
story animation to, folklore animation to, and all come in here, take the
latest 5 years. And if we make a study highlight, not only Malaysia, the West
also needs to be taken like Japan, Korea, China, all we need to take so that we
have the spotlight is wide because especially this animation. Of course there
are many studies from Japan especially, from Korea. Japan is the most famous
for its animation. So describe it, make it critical.
Then, just enter the research
gap.
2.4 Research Gap
In this research gap, make
sure that in this research gap you have to explain what gaps are in and focus
on this related to your own research. Then, you list these names. This study
focuses on examples. So that study you list the studies that are in this. So
there seems to be a gap in the study. Then, that means, when we want to explain
the gap, the list of names in this, relate back to our study. Then similar to
number two. The lists, what are their gaps, what are the similarities, why
there are similarities and differences and relate also to your own study. So
that is the research gap.
And,
2.5 Conclusion
So, we have to make sure
1.
Reference
must be 5 years back.
2.
Writing
in the study highlights need to find similarities and differences, that is,
need to be critical. A very similar study. We are many ye, even different can
disagree. That means there is a difference. So find the right words, the words
support, do not support, do not agree, there are many. So that means, the
sentence structure shows whether it is a similarity or a difference.
3.
Similarly
here also requires discourse markers. This discourse marker is very important
because otherwise it will become a regular essay writing without a discourse
marker.
This we must look
at the important things. References 5 years ago, the similarities of
differences that is critical writing, having discourse markers and also
research gaps should have a subtopic that is to make the connection in the
highlights of this study with your own research. So as usual we conclude the
conclusion like the other chapters, the last sentence in the conclusion should
be the next chapter which is chapter 3.
So for the page,
"How many pages is this Prof?" So usually if a bachelor or diploma
student with a regular master we put the same which is 2.2 (15 pages), 2.3 (15
pages). For PhD, the reason we do a lot of in-depth research is also so for 2.2
(30 pages), and 2.3 (30 pages), we go up. So, 60 pages. If a little less, about
2.2 and 2.3 (25 pages). The number of pages is different because if there are
less highlights, it seems that the student is not reading.
The purpose we
have to highlight is so that we can see the differences between the existing
studies, and we find the research gap of those studies and we relate to the
studies we do. That is why we need many pages for us to highlight in this
chapter 2. If there are less pages, it means what we want to look for in the
difference, what we want to look for in the research gap, does not exist. So it
is necessary and very important for the appropriate number of pages. I also
found that when I became an examiner, PhD student, master, he had a study
highlight was only 14 pages. That whole chapter 2 has only 14 pages. Then there
are PhD students, he has 25 pages, similarly this student has 25 pages for
everything. So, it does not fit with her PhD study.
The highlights of
this study are important, just as important for chapter 1, chapter 3, chapter
4, chapter 5. If all the chapters are important, so do not highlight the study
of this study too little so that we cannot find out what the research gap is,
how do you write highlights study, there are no similarities, there are no
differences, do you write critically, do you use appropriate discourse markers,
do you highlight the study 5 years ago. These are all important in the study
highlights.
Pautan Video: https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk
Comments
Post a Comment